CALL FOR PAPERS – The Role of Women and Women’s Civil Society Organizations in Peace Processes

The Role of Women and Women’s Civil Society Organizations in Peace Processes

L’Università degli Studi di Siena e l’Università degli Studi di Milano organizzano, in collaborazione con la Scuola Normale Superiore di Pisa e con il patrocinio di RUniPace (Rete delle Università italiane per la Pace) una conferenza internazionale che si svolgerà a Siena il 5 e 6 aprile 2022, dal titolo “The Role of Women and Women’s Civil Society Organizations in Peace Processes”.

La conferenza vuole esplorare il ruolo svolto dai movimenti femminili nell’ambito dei processi di pace del XX e XXI secolo, integrando la prospettiva storica con quella costituzionalistica, comparatistica e internazionalistica. Le relazioni saranno volte ad affrontare la tematica sia sul piano teoretico che su quello pratico. Tra le relatrici, sono presenti storiche, giuriste, sociologhe, nonché esponenti della società civile e dei movimenti femministi. In particolare, saranno discussi i casi che hanno visto protagonisti l’Afghanistan, la Colombia, il Cile, il Messico, la Palestina, il Kosovo, la Turchia, la Tunisia, il Congo, il Ruanda, il Sudan.

Alle relazioni si affiancheranno le comunicazioni di giovani studiose e studiosi. A tal fine, è stata lanciata una Call for papers, che si chiuderà il 1° marzo 2022.

Fanno parte del comitato scientifico e organizzatore della conferenza, che si inquadra entro le attività del PRIN 2017 “Framing and Diagnosing Constitutional Degradation: a Comparative Perspective” (Principal Investigator, Prof.ssa Tania Groppi), Prof.ssa Marilisa D’Amico (Università degli Studi di Milano), Prof. Federico Lenzerini, Prof.ssa Tania Groppi, Prof.ssa Elena Bindi (Università di Siena), Dott.ssa Sevgi Doğan (Scuola Normale Superiore di Pisa), Dott.ssa Costanza Nardocci (Università degli Studi di Milano).

On 5th and 6th April 2022, the University of Siena and the University of Milan, together with the “Scuola Normale Superiore” of Pisa and under the patronage of RUniPace (Rete delle Università italiane per la Pace), will host in Siena an international Conference on “The Role of Women and Women’s Civil Society Organizations in Peace Processes”.

The Conference will explore the role played by women and women’s movements in the peace processes of the 20th and 21st Centuries, by way of integrating the historical with a more constitutional, comparative and internationalist perspective. Selected speeches will address the issues at stake on theoretical and practical basis, interlacing the law and the case-law emerging from the comparative and constitutional analysis. Invited speakers include historians, legal scholars, sociologists, and representatives of the civil society and the feminist movements. At the very core of the Conference will be cases about Afghanistan, Colombia, Chile, Mexico, Palestine, Kosovo, Turkey, Tunisia, Congo, Rwanda and Sudan that prove to be highly interesting from the angle of women’s actions in the national re-building processes.

Speeches will also be followed by communications by selected young scholars. A Call for Papers has been, therefore, launched and will close on March 1st, 2022.

The Conference will be part of the 2017 “PRIN Project”, “Framing and Diagnosing Constitutional Degradation: a Comparative Perspective”, (PI, Professor Tania Groppi). The Scientific and Organising Committee is composed by: Professor Marilisa D’Amico (University of Milan), Professor Federico Lenzerini, Professor Tania Groppi, and Professor Elena Bindi (University of Siena), Dr. Sevgi Doğan (Scuola Normale Superiore di Pisa), Dr. Costanza Nardocci (University of Milan).

CALL FOR PAPERS